Snapchat er ett av de raskest voksende sosiale mediene i dag. Med over 100 millioner aktive brukere og 400 millioner snaps hver dag, er det vanskelig å komme foruten. Snapchat er i ferd med å bli en svært viktig del av globale markedsføringsstrategier. Jeg har satt meg inn i forskjellige måter og forklaringer på hvorfor det er svært aktuelt og viktig at din bedrift skal ta i bruk dette sosiale mediet.

Å bruke Snapchat smart handler mye om å kunne sende bilder, filmer og teasere av hva dere som bedrift driver med. Det gir publikumet et unikt innhold som vil engasjere interessen rundt merkevaren din. Dette gir også mulighet til å se hvordan de ansatte i bedriften har det på jobb og hvordan miljøet er. Følgerne vil føle en viss eksklusivitet, og engasjementet vil øke betraktelig.

Jeg skal nevne noen gode måter til hvordan Snapchat kan brukes på denne smarte måten og øke engasjementet.

 

Privat innhold

Snapchat er uformelt, enkelt å bruke og kan nå ut til mange. Innholdets korte levetid inviterer til en leken og lett tone. Snapchat gir deg en unik mulighet til å tilby følgerne dine et privat innhold som du kanskje ikke ellers ville publisert på andre sosiale medier slik som Facebook og Twitter. Men hva bør publiseres?

  • Situasjonsfilmer – ting som skjer akkurat der og da
  • Aproposer (tilfeldige innfall) – “hvis du ikke visste det”
  • Hverdagslige oppdateringer – hva som kommer til å skje eller andre “happeninger”

Å overraske følgerne dine med noe unikt har alltid en positiv innvirkning. For å ta VGsporten  som eksempel, lot de fotballspilleren og bloggeren, John Arne Riise, ta over deres Snapchat-konto en helg i Liverpool. På denne måten kunne både Liverpool-fans og fotballinteresserte se et unikt og privat innhold av John Arne som VGsporten sørget for. Han skapte dermed et større engasjement rundt deres Snapchat-konto og VGsporten som merkevare.

 

Skjermbilde 2016-03-02 kl. 16.56.06

 

 

Bak kulissene

I tillegg til å være personlig og privat, er det å ta med følgerne bak kulissene et svært godt påvirkningstiltak. Vis frem bedriften din, hvordan de ansatte jobber og hva som skjer. Som nevnt i det private innholdet, gjelder situasjonsfilmer, aproposer og hverdagslige oppdateringer like mye i “bak kulissene”.

Igjen er VGsporten flinke til å ta med følgerne “på jobb”. Med et lekent, humoristisk og interessant innhold skaper de et slags personlig forhold til følgerne. Ved at de tar deg med på LIVE-eventer, bak studio og på kontoret kan du se hverdagen fra deres “point of view”.

IMG_6575 IMG_6576 IMG_6577

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samarbeid med influencers

 Kjente personer som bloggere, idrettsutøvere eller politikere har en stor påvirkningsmakt ved at de har muligheten til å nå ut til svært mange . Ved å ta i bruk slike influencers vil du kunne øke oppmerksomheten og bevisstheten rundt din merkevare, og i tillegg nå ut til de du kanskje ellers ikke ville kunnet med andre tradisjonelle medier.

Slik som VGsporten gjorde med John Arne Riise, viser hvor effektivt bruken av influencers kan være. Dette ble markedsført på Facebook, VG.no og flere sosiale medier. Og hva skjedde da? Jo, det skapte et stort engasjement VGsporten kunne garantert se følgertallet vokse på Snapchat. Etter å ha sett VG-oppslaget der det ble annonsert at han skulle ta over kontoen, ble jeg enda mer engasjert i VGsportens kanal og følger  deres oppdateringer på Snapchat daglig.

John Arne Riise tar over VGsportens snapchat-konto

Konkurranser

Hvem er det som ikke ønsker muligheten til å vinne et par gratis billetter, reise, klær e.l? Ingen sier nei til noe gratis. Tilby muligheten til å delta i konkurranser om å vinne ting. På denne måten er det interessant for følgerne å komme tilbake og se på Snapchaten din. VGsporten gjør det meste rett, til og med i konkurranse delen. Der er de flinke til å tilby muligheten om å vinne billetter til sportslige eventer, drakter og andre sportslige premier. Husker du da Norge skulle møte Ungarn i playoff-kamp? Da ga VGsporten deg muligheten til å vinne et par gratis billetter ved at du sendte et joggebuksebilde av deg selv til deres Snapchat-konto.

Flere ganger har de hatt slike konkurranser, og det gjør jo at folk kommer tilbake for flere muligheter til å vinne ting.

 

VGsportens snapchat-konkurranse om å vinne billetter til playoff-kamp

 

Ønsker du å være smart med Snapchat, vær privat og personlig, vis frem bedriften fra din “point of view”, bruk influencers til å skape en større bevissthet og tilby muligheten til å delta i konkurranser. Dette er svært aktuelt for alle bedrifter der ute som ønsker å synes enda mer, og nå ut til en bredere målgruppe. Bruk gjerne VGsporten som inspirasjon, for de har nemlig klart dette på en helt utmerket måte.

NB! Vær oppmerksom på hvor mye du legger ut på Snapchat. Har du innhold på mer enn 100 sekunder per dag, er det lett for følgerne å sveipe fort igjennom på grunn av at det blir for mye. Det gjør at de ikke får med seg innholdet og da blir publiseringen bortkastet.

En fin lengde på innholdet er rundt 30-40 sekunder per dag.