VSCO® (Visual Supply Company) er et kunst og teknologiselskap som gir folk overalt muligheten til å skape, oppdage og dele. Selskapet ble grunnlagt i 2011 av Greg Lutze og Joel Flury, og er basert i Oakland, California. Tjenesten blir sett på som fremtiden innen mobilfotografi.

 

“Our goal is to honor art and artist while fueling a worldwide creative movement through innovative tools and experimental projects.”

vsco--

VSCO-appen

 

Allerede den første uken appen ble lansert, ble den lasten ned over en million ganger. Den 14. januar 2016 annonserte VSCO at de nå har over 30 millioner aktive brukere. Det er første gang VSCO avslører den typen statistikk, og antall brukere har vokst med 802 % år etter år. 5 milliarder bilder blir sett på, og bilder som blir lastet opp har økt med 952 % – hver måned.

 

Samtidig kan ikke VSCO sammenlignes med den meste populære bildedelingstjenesten i verden, Instagram med over 400 millioner aktive brukere. Så hva er det som gjør VSCO så populært, og hvordan vokser det fremdeles med Instagram flere skritt foran?

 

Følelsen av eksklusivitetIMG_7104

Alle som har lastet ned Instagram, vet at dette er en gratis app som gjør det
mulig å redigere og dele bilder. Så hva er forskjellen mellom Instagram og VSCO? Ja, VSCO er også gratis å laste ned, men i motsetning til Instagram, tilbyr VSCO enkelte filtere og andre redigeringsverktøy som koster penger. Disse filterene gir bildene dine en mer profesjonell- filmlook enn det Instagram kan tilby. Du gjør bildene dine unike på en helt annen måte, og det er her følelsen av eksklusivitet kicker inn.

 

 

Går du inn på din Instagram nå, søker på hashtagen #vscocam, finner du over 147 millioner bilder. Brukerne velger heller å redigere sine bilder i en helt annen bilderedigerings-app. Hvorfor? VSCO kan tilby et mer rent, moderne, eksklusivt og profesjonelt design som brukerne kaster seg over. Ja, bildene blir lagt ut på et mer populært sosialt medie, men med tagen #vscocam. Det er brukerne som hjelper VSCO å vokse dag etter dag – noe statistikken viser ganske tydelig.

 

“We realized from day one who allows VSCO to exist. Our users. We are community funded and we are going to let people have a say in where this goes.”

 

David vs. Goliath

Selv om mange av brukerne velger å dele bildene sine på Instagram, blir bildene flettig delt i VSCO sitt eget samfunn. Brukerne har muligheten til å legge ut sine redigerte bilder på sin egen personlig side. Andre brukere kan se dine bilder, du kan se deres og du kan følge folk, men i motsetning til Instagram gir ikke VSCO deg muligheten til å like bilder. Sprøtt? Jeg liker det.

 

Dette tar vekk fokuset fra “like-epidemien”, får du ikke nok likes på bildet ditt, er ikke bildet bra nok. Det samme gjelder antall følgere. Fokuset ligger mer på bildene i seg selv og kunsten i det. Jeg høres så  ofte: “Hvorfor skal du laste ned VSCO? Instagram er jo akkurat det samme?”. Det er der folk tar feil, det finnes så mange forskjeller. Så mange bra forskjeller. Det er det som skiller disse to så mye. VSCO er en underdog. Det er David vs. Goliath, og David vinner.

 

“We run an old school rather than [new technology] startup. We make products and sell products. The creative integrity of the brand is more important.” – Lutze

 

Hvorfor elsker jeg dette?

Jeg har vært stor fan av VSCO en god stund, mest på grunnlag av deres profesjonelle look og ikke minst nydelige filtere, men også fordi det er en app som klarer å skille seg ut på en måte som gjør det gøy å bruke den. Den er veldig enkel, maset om følgere, likes og kommentarer er forduftet. I stedet ligger fokuset mer på bildene og artistene, og man kan bare nyte og la seg inspirere.

 

VSCO kommer bare til å vokse og vokse. Det er et produkt flere og flere kommer til å være ute etter, og ikke minst bruke aktivt. På et stort antall Instagram-kontoer legger jeg ofte merke til at utrolig mange linker til VSCO-brukeren sin i biografien sin. Med #vscocam og linking til kontoer, tyder det bare på at dette er svært populært, og det er ingen tvil om at dette bare vil bli en større og større konkurrent for Instagram for hver dag som passerer. DÉT elsker jeg.

 

Ikke nøl med å ta deg tiden til å sjekke ut VSCO. Det er en app du kommer til å bli fascinert av, og noe du kommer til å bli hooked på. Tro meg.

 

Om du følger rådet mitt, sjekk ut vsco.co/ludvigloken, mye bra bilder.